Persoanele din firmă

În acest articol vom vorbi despre:

  • Cine sunt persoanele din firmă
  • Conducerea firmei – ce este un asociat
  • Administrare – ce face un administrator
  • Control – cenzori și auditori
  • Răspunderea pentru deciziile luate într-o firmă

Cine sunt persoanele din firmă?

Persoanele din firmă

Într-o firmă, lucrurile trebuie să fie clare de la început. De aceea, la înființarea firmei, fiecare om care vrea să intre în firmă semnează un act, numit act constitutiv, în care se stabilesc, printre altele:

  • cum se împart banii făcuți cu firma
  • cum se iau deciziile
  • cine semnează în numele firmei

O firmă e împărțită în 3 grupuri de persoane: conducere, administrare și control.

Împărțirea firmei

Conducerea firmei – ce este un asociat

Din conducerea firmei fac parte persoanele numite:

  • asociați (la SRL) 
  • acționari (la societate pe acțiuni) 
  • titulari (la PFA sau Întreprindere Individuală)

Un asociat e de fapt patronul firmei, șeful firmei, adică o persoană care a investit bani în firmă și care are drept la profitul pe care firma îl face.

Altfel spus, dacă firma face bani, asociații sunt cei care împart banii între ei, iar dacă firma merge prost, asociații pot investi bani din buzunarul propriu să o salveze, sau o pot închide.

Asociații sunt cei care înființează firma și pot face orice modificare în firmă:

  • pot schimba denumirea firmei
  • pot adăuga alți asociați 
  • pot schimba administratorii
  • pot deschide puncte de lucru
  • decid ce activități vor face cu firma
  • pot închide firma dacă nu le mai e necesară

Până acum am vorbit despre chestiile plăcute, despre puterile asociațiilor, despre faptul că ei împart banii făcuți de firmă, și tot ei pot să modifice orice la firmă.

Acum, să povestim despre lucrurile la care trebuie să fii atent în practică atunci când îți faci un SRL cu alte persoane. Asta înseamnă că veți fi mai mulți asociați.

Să zicem că nu îți place administratorul firmei și vrei să îl schimbi cu altă persoană mai competentă. Pentru a face această schimbare, tu și ceilalți asociați faceți un document numit Hotărâre AGA, pe care trebuie să îl semneze toți, indiferent de procentul pe care îl au în firmă.

Astfel, dacă un asociat care are 1% din firmă nu vrea să semneze documentul, chiar dacă toți ceilalți care au în total 99% din firmă îl semnează, acel document nu va fi valid. Deci nu vei putea schimba administratorul.

Procentul la SRL are importanță la împărțirea banilor realizați de firmă, dar nu la luarea deciziilor majore pe care vrei să le iei în firmă. Aceste decizii trebuie luate cu acordul tuturor asociaților.

Primul lucru care o să îți treacă prin minte când vezi că asociatul cu 1% nu e de acord cu voi și vă blochează decizia pe care voi o considerați importantă pentru firmă, e să îl dați afară din firmă.

Dar surprinză, nici scoaterea de asociați din firmă nu se poate face fără acordul lui.

Și atunci singura variantă care îți rămâne e să ajungi la instanță și să ceri închiderea firmei pe motiv că nu vă mai înțelegeți între asociați. Un proces neplăcut care costă timp și bani.

Acestă protecție oferită de lege la SRL e în același timp și un lucru bun. Dacă tu ai lucrat la un produs cu alți asociați și produsul începe să facă bani, aceștia nu te vor putea da afară din firmă în mod abuziv, chiar dacă ai procent mai mic decât ei. Ba mai mult, sunt obligați să îți respecte procentul din firmă la împărțirea banilor.

Concluzia

Procentul din firmă nu contează la luarea deciziilor majore în firmă. Acestea se iau cu acordul tuturor asociaților. Procentul din firmă contează la împărțirea banilor făcuți cu firma.

 

Înființează-ți firma în 5 minute pe site-ul Approd

 

Administrarea firmei – ce face un administrator

Din administrarea firmei fac parte:

  • administratori
  • director general

Administratorul e persoana care administrează firma, adică:

  • semnează în numele firmei: facturi, contracte, acte oficiale
  • răspunde pentru contabilitate
  • are acces la banii din firmă și se folosește de aceștia în activitățile pe care firma le face
  • angajează oameni dacă e nevoie
  • închiriază spații ale firmei

Administratorul nu are nevoie de acordul asociaților pentru actele pe care le semnează și pentru modul în care folosește banii firmei.

Și atunci diferența dintre un asociat și un administrator e următoarea:

Asociații investesc bani în firmă. 

Asociații investesc

Ei numesc un administrator care va semna în numele firmei și va folosi banii firmei să dezvolte afacerea.

 

Firma începe să facă bani.

Administratorul folosește banii din firmă

Acești bani se vor împărți între asociați. Asociații îl pot plăti apoi pe administrator pentru munca pe care o depune cu administrarea firmei.

Asociații plătesc administratorul

În practică, în majoritatea firmelor, toți asociații lucrează pentru dezvoltarea afacerii, iar unul dintre ei își asumă rolul de administrator și semnează în numele firmei. O persoană poate fi și asociat și administrator în firmă.

Asociat și administrator

 

Controlul firmei

Ultimul grup de persoane din firmă este grupul de control și verificareDin acest grup fac parte cenzorii și auditorii.

Asociații numesc cenzor

Acestea sunt persoane care la cererea asociaților verifică activitatea administratorilor. Ei verifică cum au gestionat administratorii firma.

Nu intrăm mai mult în detaliu, pentru că sunt obligatorii doar în firmele mari, de regulă în societățile pe acțiuni, în care există mulți acționari care au nevoie de aceste persoane să verifice administrarea societății.

Asociații verifică administratorul

În majoritatea firmelor, controlul societății e făcut de către asociați. Ei îi verifică direct pe administratori fără a mai fi nevoie de intermediari.

 

Înființează-ți firma în 5 minute pe site-ul Approd

 

Răspunderea pentru deciziile luate în firmă

Poate unul dintre cel mai puțin discutat dar important aspect legat de persoanele din firmă e cum răspund asociații și administratorii în cazul în care firma dă faliment.

SRL înseamnă Societate cu Răspundere Limitată. 

Pentru asociați, răspunderea e limitată la capitalul social al firmei. Asta înseamnă că, în caz de faliment, un asociat nu va răspunde cu bunurile personale, ci doar cu suma de bani pe care a depus-o în firmă. Dacă a depus 200 lei, minimul de capital social cerut la înființarea firmei, atât va fi pierderea sa.

Administratorul firmei în schimb răspunde cu bunurile personale, pentru că el e cel care semnează în numele firmei. Dacă nu acționează cu cea mai mare atenție și semnează acte care îndatorează firma sau folosește banii firmei în scopuri personale, acesta va fi bun de plată.

Asociații sunt protejați, administratorii nu

Așa că dacă ești administrator, mare atenție la ce semnezi și cum folosești banii firmei.

 

5